zaterdag 24 december 2016

kerstVERDAGten

(en dus geen Kerstgedachten)

Je kan pas zeggen dat 't kerst is...
als er ook een kerstmis-mis is.

Niet dat..., als ik dan zo'n kerst-mis mis...
ik die mis... dan ook echt mis...,
mij mischien wel in de dag vergis...,
er niet ook een stil verlangen naar de kerstdis is.

Maar toch...,
als er dan ergens toch nog zoiets is....
als een eerste kerstdag kerstmis-mis...
pas dan is kerst pas echt 'echt' kerstmis...,
ook..., of zelfs, als ik die mis niet mis...;

Natuurlijk... ook de tweede kerstdag hoort erbij...,
anders gaat de eerste nooit voorbij...,
en kerstavond vlak er voor...
van mijn part gaat het alle jaren door.

Wat mij verheugt...
is dat mensen zich verheugen...,
op iets dat ooit gebeurd is...,
of misschien wel niet...;
wat er daardoor mog'lijk in 't ver verschiet ligt...
voor wie op zo'n...
of toch een an'dre  dag...,
al is het maar voor even...,
even zicht heeft op het Licht.

Voor hen...
is dat de zin van Kerst...
terwijl het an'dren slechts de bolle buiken berst...
waarna men weer eens flink...,
gezamenlijk maar zeker niet te lang...,
zich verpoost in wandelgang.

Kerst..., 
het volgend jaar...,
ik heb er nu al zin in...,
maar eerst maak ik een begin...,
aan het einde van deze kerst-onzin...,
het schrijven van de laatste zin...:
Zonder kerstmis-mis is er met kerstmis toch iets mis. 

          __________________________________________
          ----------------------------------------------------------------------

Maar voor iemand nu begint...
over de Kerstmis-miss...,
de kerstmis mis-miss...
of  beter nog de kerstmis-mis mis-miss...,
en wie zo'n mis-miss (dan) moet gaan kiezen...
die zou ik toch misschien wel willen vragen...
of we daarmee dan het kerstgevoel...
of wat daar nog van over is...,
niet dreigen te verliezen.

Bij kerstmis hoort geen miss...
en als die er dan toch is...
is er met kerstmis...
zelfs als er met zo'n kerstmis-mis mis-miss op zich niets mis is...,
dan...,
dan is er toch met kerstmis echt iets mis.

Het verkiezen van zo'n kertmis-mis mis-miss...
is meer iets voor de paas...
da's weer eens iets anders dan zo'n afgezaagde haas...;

En zeg nou zelf...,
zo'n haas da's nou typisch iets voor kerstmis...,
of meer precies...,
iets voor de kerstdis...;
En zo'n miss...
waar iedereen naar fluit...,
die ziet op haar paas-best... toch het beste uit.

Heb je natuurlijk wel weer een probleem...,
omdat zo'n kerstmis-mis mis-miss...
dan eigenlijk geen kerstmis-mis miss...
of kerstmis-mis mis-miss meer is...
omdat zij er (dan) met pasen is.

©SiKo 27-12-2008
SiKo® Fiets à parts/S.Koorn

Geen opmerkingen:

Een reactie posten